"Anna Carlgren exemplifierar tvärkontakten inom den europeiska glaskonsten." Carlgren utgår oftast från gjutna block som sågas, slipas och poleras. På detta sätt kan man få in till synes oförklarliga färgskikt i massan. Att slipa och polera ytorna så att de fångar — eller släpper igenom - — ljuset är ett långsamt och mödosamt arbete. Av detta märks intet i mötet med de färdiga alstren, där ljuset och ljusets verkan skänker glaset liv." (William Jewson)
"Missa inte Glaslekar! Monument av glas som förändras i färg och form när man förhäxad går runt dem." (På Stan Dagens Nyheter)
"Ett rikt konsthantverk" (Åke Livstedt Svenska Dagbladet)
"Lysande illusioner: Glasskulptur på europeiska — En upptäcktsfärd i glasets innersta." (Guje Mattisson Arbetet)
"Det är ett internationellt glasspråk som Carlgren utvecklar med tydliga rötter i europeisk konstruktivism. (Hedvig Hedqvist Svenska Dagbladet)
"Skulpturerna blir till gnistrande smycken." (Hans-Göran Boklund Smålandsposten)
"Definitiv framgång: Tallrik och assiett "Prick" av Anna Carlgren, ur konsthantverkskollektivet blås & knådas designsamarbete med Hackman-Rörstrand, är ett enkelt men levande relief mönster. (Ulf Beckman Form)
"Japanskt och nordiskt blont i harmoni. Ett urval konstnärer från blås&knåda har under hösten varit inbjudna till Rörstrand för att ta fram nya dekorer till en serie tallrikar. Resultatet redovisas nu i blås & knådas lokaler på Hornsgatspuckeln. Uppgiften har lösts med stort allvar och mycken energi. Helheten är ljus och blond med stor enkelhet och ett nordiskt drag. Ett differentierat pricksystem vitt i vitt som Anna Carlgren utvecklat har sina rötter i den svenska funktionalismen." (Åke Livstedt Svenska Dagbladet