Glas i naturen - Skeppsta hytta
Utställning med 14 glaskonstnärer från Glasakademin
GLAS I NATUREN
Utställning med 14 glaskonstnärer från Glasakademin i Skeppsta hytta.
Installationerna visades under perioden 3 juni – 3 september 2023 i skogen och på fotbollsplanen utanför Skeppsta glashytta, som är inrymd i en gammal nedlagd skola utanför Gnesta. Glashyttan med butik och galleri drivs av Ebba von Wachenfeldt och Torleif Söderlund.
Konstnärer: Anna Eggert • Anna-Linda Gabriel • Annette Sviberg Krahner • Antonia Lindell • Catharina Kippel • Ebba von Wachenfeldt • Esmé Alexander • Gunilla Kihlgren • Jeanette Karsten • Lotta Söder • Mia Branzell • Sylvia Neiglick • Ulrika Bratt Ling • Ylva Holmén
Anna Eggert: ÖVERLEVARNA. Svamparna har levt på jorden minst 1 miljard år. De finns överallt. Här i skogen finns större delen under marken där de samarbetar med träden, utbyter näring och bryter ner organiskt material som sedan cirkulerar vidare i kretsloppet.
Mitt verk är en hyllning till svamparna. De kommer med all sannolikhet att överleva oss. Mina svampar är gjorda av olika sorters återvunnet glas.
REFLEXER AV MINNEN. Ett hus fyllt av minnen. I träden runt det finns springor av ljus.
Anna-Linda Gabriel: LOVEBIRDS. Installationen Lovebirds är en del av en berättelse om ett stensamlarpar jag hittade i Australien. Paret hade inga barn. De vigde sitt liv åt att resa och leta efter geoder, så kallade vulkanägg, som de samlade i ett litet museum.
Verket handlar om hur naturen möter upp människan och igenom sin blotta närvaro ger, i detta fall paret, en egen värld att växa i när allt inte blir som man först tänkt.
Glasföremålen representerar de upptäckter paret gjorde. Stenar som fyllde deras hem och likt barn blev deras att vårda och introducera för världen. Små stenar med ett inre landskap som gav ljus och mening i vardagen. Ett livsprojekt som också gav mannen, då hans fru gick bort, ny mening varje gång han berättade för besökarna.
Med installationen vill jag placera verken närmre sitt ursprung och samtidigt dela föremål jag skapat för att påminna mig själv om naturens läkande kraft.
Annette Sviberg Krahner: DE FEM RÖDA – glasblomman. Ingår i familjen FRAGILE CIRCLES och gjordes 2016 när jag började återanvända tunna glasringar från olika nedlagda glasbruk. De röda ringarna kommer från samma glaskupor som i installationen FOR THE RUNWAY II som visas nu här i utställningen i Skeppsta hytta. De andra glasringarna är från Flygsfors glasbruk.
Cirkeln är en symbol för evighet, helhet och rörelserna i naturen och dess cykler. Skörhet är ett begrepp som kan associeras likaväl till metafysiska frågor som till materialet glas.
FOR THE RUNWAY II eller flygfyrarnas återupprättelse. Är en lek med föremål från en tid som flytt. De röda glaskuporna blåstes på Gullaskrufs glasbruk på 1970-talet för att stå som flygfyrar/lanternor vid landningsbanor på flygplatser runt om i världen. Kvalitetskraven var mycket höga – endast en speciell röd färg accepterades. Men det är svårt att smälta rött glas. Inte alltid lyckades smältan och många sorterades bort som sekunda. Då bruket skulle läggas ner på 1980-talet fick jag flera.
Här i Skeppsta hytta har en ny landningsbana skapats. Nu med fritt utrymme för fantasin. Betraktarna bestämmer själva vad som ska landa.
Antonia Lindell: LINKS. Glaslänkar formade för hand en och en av flytande glas.
Catharina Kippel: GO THROUGH.
Ebba von Wachenfeldt: CURLADE FÅGLAR FLYGTRÄNAR.
Esmé Alexander: EAT ME, SAID THE SIGN. Sagan om Alice i Underlandet av Lewis Carroll är en bok som fascinerat mig sedan jag var barn. Jag minns det hisnande i känslan när Alice ramlade ner i hålet och hur hennes irrfärd hela tiden blev mer surrealistisk och oförutsägbar. Pillren hon åt som antingen fick henne att växa ut ur huset eller krympa så att hon inte kunde nå dörrhandtaget. Djuren pratade, drottningen var en tyrann och hattmakaren var tokig och absurd. Tiden som tickade olycksbådande för den vita kaninen, som sprang med hjärtat i halsen för att rädda Alice.
Och vem skulle inte någon gång vilja få uppleva The Mad Hatter’s Tea Party?
Gunilla Kihlgren: STILLEBEN. Ett körsbär och ett ämbar.
Jeanette Karsten: GOLDEN HOURS 1. Den unika bilden är en exposé av vy som Jeanette fotograferat utifrån ett av sina unika gjutna glas. Tagna genom reflexer från ljus och annat… vilket skapar dramatiska grafiska element fångade på bild. Det är ett säreget samspel mellan glaskonst, naturens slumpmässiga ljus och konstfotografi. Det unika massiva glaset som fotot utgår ifrån är tillverkat på Målerås glasbruk. Fotot är laminerat i 3 lager glas till ett 30 kg glasobjekt. Det laminerade glaset är monterat i en smidd järnställning ritad av Jeanette. Glaskonst och fotografi: Jeanette Karsten.
”Slå dig ner en stund vid träbänkarna och reflektera över de magiska reflektionerna i glaset…”
Lotta Söder: UNEXPECTED FINDINGS. Lager av TID, historia, sökande efter rötter och samband… Om inre rum, färgens språk och det imperfekta.
Bilder och fragment från olika tider och kontinenter möts i mina glas och bilder. De lever i oss, finns kanske i vårt dna, dyker upp som drömmar och märkliga minnen. Sammanlänkar oss med kulturer som bara anas. En flodbädd. En skärva. Bilderna går utanför ramen, de är större än vi kan se, vi förstår inte allt, och det är som det ska.
Mia Branzell: TRIDENT och YONI. - ”Det lilla är lika viktigt som det stora och att allt har ett gemensamt ursprung…”
Glasskulpturer i gjuten kristall.
Sylvia Neiglick: SALUHALL. ”Fiskmarknader och saluhallar: Jag hör kraset av is, knivar som slipas, glada tillrop från försäljarna. Glansiga filéer och allsköns rikedomar från havet glittrar i glödlampornas sken. Väcker en girig aptit.”
Hyttformat och ugnsgjutet glas.
Ulrika Bratt Ling: RELIEF. Jag har dekorerat skogen med blåsta glasrör. Min utgångspunkt är alltid det blåsta glaset, både i min produktion av bruksglas och i de unika objekten. Hantverket att blåsa glas och att forma den varma glasmassan, inspirerar mig i mitt skapande. Jag lägger ofta på glasslingor som bildar en relief på vinglas och dricksglas. På samma sätt vill jag skapa reliefer i naturen genom att hänga upp glasrör.
Det är spännande att gå upp i storlek – från det lilla dricksglaset till en installation i skogen.
Ylva Holmén: UNG VACKER KONSTNÄR. I verket Ung vacker konstnär förstärker materialet och en samling gamla kontaktannonser varandra i ett samspel mellan skörhet och styrka.